Působíte v pojišťovnictví a zajímá vás, jak lze ve vašem oboru predikovat odchod zákazníků ke konkurenci? Přečtěte si, jak vám ve snižování míry odchodu zákazníků může pomáhat strojové učení (Machine Learning – ML). V prvním díle jsme si představili některé z výhod využití ML v prediktivním modelu, nyní se podíváme na to, jak na to.
Definice cíle
Než pojišťovna přistoupí k budování řešení ML, měla by znát svůj stávající problém a definovat hlavní cíl, jehož chce analýzou dosáhnout. Bude nutné mít jasno v tom, jaký typ problému má ML řešit: zda klasifikaci, nebo regresi. Protože to může znít trochu složitě, přikládáme vysvětlení:
Sběr dat
Dalším krokem bude rozhodnutí, jaké zdroje použít pro sběr dat, a skutečně tato data shromáždit. Ve strojovém učení na datech velmi záleží a kvalita a relevance dat pojistitele přímo ovlivní výsledky, které model ML produkuje. Některé ze zdrojů, které by pojišťovny mohly zvážit, zahrnují:
Příprava a předzpracování dat
V přípravné fázi bude třeba připravit nezpracovaná data a převést je do formátu vhodného ke zpracování systémem ML. Jinak řečeno, datové body by měly být strukturovány podle stejné logiky a specialisté se musí zbavit všech nesrovnalostí.
Co zahrnuje proces předběžného zpracování dat:
Modelování a testování
V každém takovém projektu jde o vlastní vývoj modelu predikce odchodu. Specialisté obvykle testují několik modelů, než učiní konečné rozhodnutí. Také vytváření modelu ML vždy vyžaduje několik iterací: specialisté musí ladit parametry, vyhodnocovat a monitorovat výkon. Cílem je stav, kdy je patrné, že model vytváří nejpřesnější předpověď odchodu zákazníků na základě testovaných dat.
Případové studie ukazují různé výsledky a fungování algoritmů ML, pokud jde o predikci odchodu zákazníků. Výzkum v oblasti pojišťovnictví ale ukazuje, že neuronové sítě a algoritmus „Random Forests” patří mezi nejúčinnější techniky ML s přesností více než 90 %. Existují ještě přesnější modely, kde se přesnost blíží 95 %, jako je například Interval spolehlivosti (IS)
Zajímavé výsledky přináší rovněž využití techniky „Logistic Regression”. Případová studie jedné z velkých zdravotních pojišťoven v ČR prokázala, že model „Logistic Regression ” predikoval odchod zákazníků velmi přesně. Studie poskytla také důležité poznatky o korelaci mezi konkrétními proměnnými a odchodem zákazníků. Model odchodu sledoval vztah mezi mírou odchodu a kontaktním momentem, počtem pojištění, slevami, prémiemi atd.
Nasazení a monitorování
Posledním krokem je uvedení modelu predikce odchodu zákazníků do vývoje, což znamená otestovat jeho výkon a integrovat jej do současného systému. Specialisté by měli také pravidelně sledovat výkon modelu a v případě potřeby jej upravit, například v případě závažných změn dat.
Snižte odchod zákazníků pomocí našeho prediktivního a retenčního modelu
Pokud máte nějaké dotazy nebo potřebujete další vysvětlení, jak mohou techniky ML pomoci vaší pojišťovně snížit odchod zákazníků, napište nám. Rádi vás seznámíme s detailními možnostmi či naší nabídkou, která zahrnuje i zmíněný model Interval spolehlivosti.
Vladimír Ira